Dus jij zoekt een job?

Meld je aan bij JobAlert en ontvang automatisch de meest geschikte jobs!

Maak je JobAlert aan

'Het begint bij goesting'

Hans Van Hoeck, directeur Personeel & Organisatie van AZ Jan Portaels Vilvoorde, vertelt over zijn organisatie, zijn werkveld en zijn eigen - verrassende - parcours

 

Hoe wordt een TEW'er personeelsdirecteur van een ziekenhuis?

Net toen ik in 1996 afstudeerde als TEW'er startte men in Leuven een verkorte variant van de licentiaatsopleiding Ziekenhuiswetenschappen: Management en Beleid van de Gezondheidszorg. Het programma sloot erg goed aan bij mijn vorige studie: er zat marketing in, boekhouden, ... En dit alles toegespitst op ziekenhuizen. Ongelooflijk tof! Ik besloot het erop te wagen.

 

Wat maakte het zo leuk?

Het leuke was de mix van 'echte' studenten en mensen uit de praktijk. Ik heb dat jaar veel geleerd over de sector. Ik kwam in contact met een aantal – voor mij – nieuwe aspecten: zorgen voor, dienst verlenen aan mensen, dienst verlenen aan de maatschappij, ... Dat lag mij wel. Ik ben sowieso nooit voor de harde commerciële wereld geweest. Nog altijd niet, trouwens. De non-profit van toen – nu is dat social profit – bleek echt mijn ding te zijn.

 

Eén van mijn toenmalige lesgevers was verantwoordelijk voor het Leuvens Universitair Centrum voor Kankeronderzoek (LUCK). Hij zocht een budgetbeheerder. Ik stelde mij kandidaat en kreeg de job. Het was een kleinschalige organisatie. Maar net dat was mijn 'good LUCK'. Na een jaar werd mijn werk, voornamelijk dan mijn boordtabellen, opgemerkt binnen de algemene directie en trok ik als stafmedewerker naar Gasthuisberg. Ik oefende er gedurende tien jaar verschillende functies: rond beleidsinformatie, datawarehousing, interne audit, ...

 

In 2007 volgde ik dan mijn financieel directeur naar AZ Jan Portaels in Vilvoorde. In 2011 werd mij dan gevraagd personeelsdirecteur te worden.

 

Een hele switch, niet?

Absoluut. Totaal uit mijn comfortzone. Misschien net daarom zei ik meteen ja. Hoewel ik er toch wel enkele nachten van heb wakker gelegen. Hoe pak ik dit aan? Wat wordt er van mij verwacht? ...

 

Hoe kijk je er vijf jaar later op terug?

Ik heb mij mijn keuze nog geen moment beklaagd. Ik werkte eerst met cijfers, en nu met mensen. Cijfers communiceren niet. Mensen wél. Mijn leuze: your shit is my pleasure.

 

Je kunt me op veel vlakken vergelijk met een IT-helpdesk. Die bel je ook alleen maar wanneer er problemen zijn. Klantgerichtheid is dan van levensbelang. Wij moeten bereikbaar zijn. Wij zorgen immers voor de zorg. Wij niet alleen, hoor: de keuken, de schoonmakers, de facilitaire mensen, ... Wij zorgen er allemaal samen voor dat alle zorgverstrekkers hun werk in de beste omstandigheden kunnen doen.

 

Wat verraste je aanvankelijk het meest?

Ik verwachtte veel opgekropte frustraties, maar dat bleek heel erg mee te vallen. Verreweg de meeste mensen waren gewoon tevreden dat zij hun verhaal eens konden doen.

 

Uiteraard komt ziekteverzuim op een gegeven moment in beeld. In 2013 lanceerden wij daarom een aanwezigheidsbeleid. Wij begonnen met de vijf klassieke indicatoren op te maken. Nu wordt het aanwezigheidsbeleid regelmatig geanalyseerd met de leidinggevende.

 

Een werknemer die zes maanden out is, heeft slechts 50% kans om opnieuw volledig aan de slag te gaan. Na een jaar is dat nog maximum 15%. Dat moeten wij kost wat kost vermijden! Wij moeten daarom maximaal preventief werken.

 

Daarbij mogen wij ook niet vergeten dat wij in een sector zitten waarin het risico erg groot is. Zeker voor mensen in de directe zorg. Daarom bespreken wij iedere maand met het sociaal medisch team de re-integratie van de langdurig zieken. Indien gewenst kunnen zij met de arbeidsgeneesheer een gesprek hebben over hun situatie. Daarnaast startten wij ook de werkgroep 'Wat leeft er bij de mensen op?'. Hierin proberen wij alle psychosociale risico's in kaart te brengen.

 

Wat brengt de toekomst nog voor u en AZ Jan Portaels?

Ik wil in de toekomst de issues nog intensiever opzoeken. Zelf naar de afdelingen gaan om zo actief voeling te krijgen én houden met de mensen en hun bezorgdheden.

 

Mijn volgende project wordt: 'Kom met volle goesting werken'. Ik vind 'goesting' een fantastisch woord. Het dekt veel emoties. Wij gaan daarbij eerst en vooral goed luisteren naar wat er leeft op de werkvloer. Het begint immers allemaal bij dié ideeën.

 

Wat wil je je collega's nog meegeven?

Elke dag luisteren. Dat is volgens mij het allerbelangrijkste. Zowel naar de organisatie als naar de mensen. Vaak is het kwijt kunnen van een probleem al de halve oplossing.

 

Daarnaast mag je er niet vies van zijn je instelling in de kijker te zetten. Je moet voortdurend werken aan een soort eigenheid. Potentiële medewerkers moeten tenslotte weten waarom het net goed werken is bij jou.

 

Zo staat AZJP ook voor:

 

Altijd Kwaliteit

Zeer Efficient

Jouw en ons respect

Persoonlijke beleving


En Français  © CareJobs. De verstrekte informatie en/of de geplaatste vacatures op CareJobs zijn uitsluitend voor persoonlijk gebruik door werkzoekenden aan te wenden. Niet toegestaan is elke overname of verveelvoudiging en distributie,commercialisatie of exploitatie van de op Carejobs geplaatste informatie en/of vacatures. Software © CornGroup BV (26-03-2019 19:15:50)